درباره ما

بلوک AAC مقام در برابر آتش و حرارت

بلوک AAC - عایق حرارتی و مقاوم در برابر آتش

بلوک AAC که در ایران با عناوین مختلفی مانند، بلوک ساروج، بلوک هبلکس، تبلکس و مانند اینها در ایران شناخته میشود، یکی از پر استفاده ترین مصالح ساختمانی در کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان است. این نوع بلوک برای اولین بار در سال 1924 در کشور سوئد توسعه پیدا کرد و و در مدت زمان کمی به پر استفاده ترین و محبوب ترین مصالح ساختمانی در اروپا و به تدریج در سایر کشورها تبدیل شد چرا که بلوک AAC از هر لحاظ یک محصول کامل به شمار می آمد و دلیلی برای عدم استفاده از آن وجود نداشت .

مزایای مختلفی بلوک AAC مانند عایق حرارتی و صوتی، ضد رطوبت بودن، مقاوت در برابر آتش سوزی، مقاومت در برابر زلزله، سبک بودن، قابلیت بازیافت، افزایش سرعت و کیفیت کار تنها چند نمونه از امتیازاتی است که بلوک AAC نسبت به سایر مصالح مشابه دارد. و همین عوامل باعث محبوبیت و رشد چشمگیر استفاده از بلوک سبک AAC شد. از همه مهمتر اینکه در مقایسه با سایر محصولات مشابه، انرژی و منابع کمتری برای تولید آن استفاده می شود و به همین دلیل بلوک AAC در زمره مصالح ساختمانی سبز نیز قرار میگیرد.

اما با گذشت 100 سال از زمان توسعه، مدت زمان زیادی نیست که این محصول وارد صنعت ساختمان سازی ایران شده است و رقابت خود با محصولات مشابه خود را آغاز کرده است. برای تامین نیاز صنعت ساختمان سازی ایران، حدود 40 کارخانه تولید بلوک AAC در ایران در حال فعالیت هستند.

مقاومت بلوک AAC در برابر آتش و حرارت

یکی از عمده ترین ویژگی این محصول، خاصیت عایق حرارتی آن است که موجب صرفه جویی قابل توجه در مصرف انرژی می شود که دلیل این امر عدم تبادل انرژی داخل و بیرون ساختمان است. این موضوع به خصوص در مناطق دارای آب و هوای بسیار گرم بسیار ملموس خواهد بود و شما شاهد اختلاف درجه بسیار زیاد در داخل و خارج ساختمان خواهید بود. اما چه چیز باعث به وجود آمدن چنین خاصیتی در بلوک AAC می شود؟ ساختار خاص و متخلخل و حفره های ریزی که در ساختار این بلوک وجود دارد باعث محبوس شدن انرژی در داخل بافت بلوک شده و از انتقال آن به بافت های مجاور جلوگیری میکند.

علاوخ بر آن، در ترکیبات بلوک سبک از ماده سیلیس استفاده شده است که دمای ذوب را افزایش می دهد و به عنوان عایق حرارتی نیز عمل میکند. این خاصیت زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که ما خطراتی مانند آتش سوزی را در نظر بگیریم و عملکرد بلوک AAC را در این شرایط مورد ارزیابی قرار دهیم.

تست مقاومت بلوک aac در برابر آتش

برای ارزیابی مقاومت بلوک AAC شرکت HEBEL تصمیم به انجام آزمایشی گرفت که در یک محیط ایمن و کنترل شده انجام شد. این آزمایش مربوط به شبیه سازی آتش سوزی در سه ساختمان با مصالح ساختمانی مختلف بود.

آزمون شبیه سازی آتش توسط شرکت Hebel در مدت زمان 45 دقیقه انجام شد که در این آزمایش 3 ساختمان 2 طبقه در مقیاس های کوچک قرار داشتند. مصالح استفاده شده در این ساختمان ها به ترتیب، مصالح چوبی (Wood Frame)، بلوک های بتنی توخالی (CUM) و بلوک های سبک اتوکلاو شده (AAC) بودند.

همانطور که می توان انتظار داشت ساختمانی که با استفاده از مصالح چوبی ساخته شده بود از زمان شروع آزمایش در مقایسه با دو ساختمان دیگر دمای بالاتری  داشت و در دقیقه 25 آزمون به طور کامل سوخت و از چرخه آزمون خارج شد.
ساختمان ساخته شده با بلوک سیمانی نیز در دقیقه 30 آزمون طبقه دوم خود را از دست داد و در 5 دقیقه بعد، در زمان 35 آزمون یوارها از هم جدا شدند و پایداری خود را از دست دادند.

ساختمان ساخته شده با بلوک AAC از ابتدا تا انتهای آزمون در یک رده دمایی ثابت قرار داشت و در مدت زمان 45 دقیقه آزمون به طور میانگین 88 درجه فارنهایت دمای ثابت داشت و بعد از 45 دقیقه همچنان پایدار و پابرجا باقیماند و آزمون متوقف گردید.

 

دیگر مزایای بلوک AAC

همانطور که در ابتدای این نوشته ذکر شد، بلوک سبک AAC دارای مزایای بسیاری است و به همین دلیل یک محصول کامل و مدرن در صنعت ساختمان سازی محسوب می شود. عایق صوتی، عدم نفوذ رطوبت، صرفه جویی در انرژی به دلیل خاصیت عایق حرارتی، به خودی خود بسیار از نیازهای در ساختمان را تامین میکند. همچنین قابلیت بازیافت و مصرف منابع کمتر برای تولید بلوک AAC، از بروز آسیب های زیست محیطی جلوگیری خواهد کرد.

گذشته از مزایای ذکر شده، به دلیل انتخاب بلوک سبک AAC برای احداث ساختمان از خود سپاسگذار خواهید بود. شاید این جمله بیشتر شبیه شعار باشد یا اغراق آمیز به نظر برسد ولی ما دلایل زیادی برای اثبات آن داریم. سهولت بارگیری در کارخانه تولید بلوک سبک و تخلیه آن در محل احداث ساختمان،افزایش سرعت دیوار چینی و بهبود برنامه زمانبندی، سهولت کار با این نوع بلوک، امکان برش بلوک سبک با استفاده از اره دستی یا اره برقی برش بلوک هبلکس در اشکال و زاویه های دلخواه و از همه مهمتر کیفیت بی نظیر دیوار اجرا شده از دلایل برتری بلوک AAC است.

 

ابزار برش بلوک سبک AAC

اره برقی برش بلوک هبلکس- خرید دستگاه برش بلوک هبلکس

یکی از مزایایی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، سهولت برش بلوک سبک به دلیل بافت نرم آن است که بنا به نیاز می توان آن را در اشکال، ابعاد و زاویه های مختلف برش داد. شاید رایج ترین ابزار برش بلوک هبلکس، اره دستی، دستگاه فرز دستی باشد، اگرچه برش بلوک با استفاده از این ابزار قابل انجام است ولی توجه داشته باشید که شما دو فاکتور مهم در انجام پروژه را از دست خواهید داد، زمان و کیفیت.

اره برقی برش بلوک هبلکس به شما این امکان را می دهد تا در مدت زمان بسیار کمتر برش های بیشتر و با کیفیت بهتر داشته باشید و بلوک را در زاویه های دلخواه بدون کمترین خطایی برش بدهید، کاری که در دو روش قبلی قابل انجام نیست و باعث ایجاد ضایعات بیشتر خواهد شد. افزایش ایمنی و محافظت از سلامت جسمانی اپراتور (به دلیل سازگاری طراحی دستگاه با ارگونومی بدن ) نیز موضوعاتی است که نباید از توجه شما دور بماند.

یکی دیگر از مزایای اره برقی برش بلوک هبلکس، سهولت مونتاژ، جابجایی و استفاده از آن است. در دستگاه برش بلوک سعی شده که طراحی آن به ساده ترین شکل ممکن انجام گیرد تا عملیات نصب و بکارگیری آن به مهارت فنی چندانی نیاز نداشته باشد. شما می توانید برای خرید اره برقی برش هبلکس با ما در تماس باشید. شماره تماس 09904658358